lørdag den 11. oktober 2014

Refleksion over læreren som vejleder

Det er som bekendt blevet meget sværere som underviser at holde sig opdateret i forhold til det konstant foranderlige videns- og netværkssamfund, vi lever i. Derfor er det nødvendigt at bryde med opfattelsen af læreren som den alvidende.

Samtidig stilles nye krav til eleverne, som skal gøres til aktive lærende. De skal kunne sætte sig ind i nye vidensområder, samarbejde og kommunikere med de nye digitale medier som platform. Derfor må vi, som de didaktisk kyndige, indtænke nye læringsformer.

Vi må i højere grad end før tænke i læringsformer, der fremmer problem-, projekt- og procesorienteret undervisning, hvor elevernes evner i selvlæring er i centrum. Det betyder, at lærerens didaktiske design af undervisningen ændres. Lærerens rolle er ikke længere blot underviserens/formidlerens, der øser af sin viden, men får nu også tilføjet rollen som sparringspartner. Læreren skal igangsætte refleksioner hos eleverne, der får dem til at gøre overvejelser om egen læring. Læreren er en slags læringsvejleder.

Når eleverne har mulighed for at vælge mere frit bl.a. hvilken udtryksform, de ønsker at benytte. Kan læreren godt komme til kort. For at hjælpe lærerne, så de ikke føler sig magtesløse over for de mange forskellige digitale muligheder, har vi på min arbejdsplads flere gange oplært power users. Senest da vi skulle starte et chromebook-projekt op, oprettede vi et lille hold af power users. Det vil i mange situationer kunne aflaste lærerne. Man må dog ikke glemme, at lærerene stadig skal udforske og tilegne sig viden om de nye teknologier. Hvis man tror, at alle elever er velbevandrede indenfor de digitale medier og er i stand til at vælge rationelt, må man tro om igen.

Begejstret elev får udleveret sin Chromebook af borgmesteren i Odsherred kommune.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar