tirsdag den 7. oktober 2014

Innovation

First LEGO League


First LEGO League har som formål at bidrage til at øge interessen for de naturvidenskabelige fag og teknologi ved at udfordre deltagerne med reelle problemstillinger. Eleverne skal i løbet af en periode på 8 uger arbejde med teknologi og projektarbejde. Arbejdsformen lægger i høj grad op til samarbejde mellem eleverne.

Eleverne skal løse forskellige opgaver, hvorfor det er nødvendigt at uddele forskellige roller på holdet. En af problemstillingerne, eleverne sættes over for, er at programmere en robot til at løse nogle opgaver. Til denne del af opgaven indgår brug af computer, da programmeringen foregår i en applikation, der kompilerer koden og downloader den til robotten. Undervejs må eleverne samarbejde om løsningerne af opgaverne ved at diskutere mulige løsninger. Man arbejder to og to om en robot og holdene kan undervejs give hinanden gode innovative ideer til, hvordan opgaverne kan løses. Der indgår også en del taktiske overvejelser, da alle opgaver ikke giver samme antal point.

Ud over den praktiske programmeringsopgave er der også en teoretisk opgave. Her gælder det i særlig grad for eleverne at skulle tænke innovativt. MIL har på flere måder været befordrende for denne del af arbejdet med eleverne, idet jeg har fået flere ideer til, hvordan arbejdet skal foregå. To medkursister, Anders Sandborg Nielsen og Søren Juulsgaard, har i særdeleshed givet stof til eftertanke. Desuden er ideer hentet fra "Innovationspædagogik" af Lotte Darsø. Det er specielt KIF-modellen, som Anders Sandborg Nielsen nævner og innovationsdiamanten fra Darsø, der har bidraget til teoretisk tænkning.

6 kommentarer:

  1. Jeg er noget nysgerrig på, hvordan eleverne tager det med programmeringen? Kan de overskue en sådan type opgave? Eller finde ud af den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eleverne kan sagtens programmere LEGO-robotterne. Softwaren, der anvendes, er blokbaseret, hvilket betyder, de ikke selv skal skrive kildekoden. Programmeringen er egentlig ikke det vanskelige. Det vanskelige er at finde smarte måder at løse opgaverne på...der virker hver gang og hvor flere opgaver løses på en gang. Tidligere har vi også programmeret i et sprog, der hedder RobotC, der minder om C. Der skriver eleverne selv al koden. Så det kan de også sagtens. RobotC må bare ikke bruges i First LEGO League. Selv elastikkerne skal være fremstillet af LEGO for at deltage :-)

      Slet
  2. Min datter har tidligere deltaget og været meget begejstret. Ved du om denne aktivitet begejstrer både drenge og piger?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt for både piger og drenge. Der deltager flere og flere piger, der også står for robotkørslen. Nogle af de bedste hold er mixede hold. Det er der vel egentlig ikke noget nyt i, da forskelligheden i en gruppe, der skal samarbejde, netop kan være en force.

      Slet
  3. Ved BETT i 2014 var jeg på en studietur med temaet "Praksisnær digital forandringsledelse – Vision, mission, strategi og implementering" på Rosendale Primary School ved London. Skolen havde programmering som fast fag fra 2. klasse. Der sad 32 elever med hver sin mac og programmerede i Scratch (Se evt.: http://www.scratchprogramming.org). Faget var en fast del af læseplanen og undervisningen varierede i metode fra eftersigen i kor af programmeringsprocedurer til fri og kreativ (stilladseret) omgang med programmering. Det der slog mig mest var den oplevelse af at kunne mestre et digitalt miljø, som de 8 årige eleverne fik og at programmering som fag sagtens kunne fungere på lige fod med andre æstetiske fag. Drenge og piger var lige deltagende men gik til opgaverne på deres egne måder, drenge med fokus på detaljen og piger med fokus på det samlede produkt :-). Der vat på den måde også en bro melle traditionelt set pige og drenge tilgange til en læringssituation lidt firkantet fremstillet.

    SvarSlet
  4. Scratch er et rigtig fint program til newbies og kan bruges helt ned i børnehaveklassen. Programmet bruges bl.a. af http://code.org/ til at gøre interessen for disciplinen større. I projektet gør i øvrigt flere prominente personer reklame for programmering bl.a. Bill Gates :-)
    At lære programmering er faktisk lidt som at lære et nyt sprog. Man må sætte sig ind i programmeringssprogets struktur, grammatik og semantik.
    Med hensyn til piger og drenge er det efter min mening vigtigt, at man begynder i en tidlig alder, ellers når pigerne ofte at få en opfattelse af, at drengene er dygtigere, og giver op. Desuden skal man nok gøre det forståeligt for pigerne, at programmering er nyttefuldt og kan være med til at hjælpe andre. Det er et vigtigt parameter for dem, når der skal vælges interesse.

    SvarSlet